måndag 12 oktober 2009

Elias Åkesson

Elias Åkesson, född 1982, har gått på Östra skolan, Britsarvsskolan och Haraldsbogymnasiet. Elias är mest känd som frontmannen i gruppen Elias and the Wizzkids. Där alla medlemmar i bandet kommer från Falun. Efter att ha spelat som ett one-man-band på gator och torg över hela norden skapade Elias gruppen 2004. Deras debutalbum "A Little Less" kom 2007 och gruppen håller nu på att släppa sin andra skiva. Utöver turnéer med Elias and the Wizzkids i bland annat Tyskland och Japan har Elias också agerat husband på uppdrag av Riksteatern under deras Open Jam-turné.
Såhär beskriver Elias med egna ord sina minnen av att växa upp i Falun:

"Falun har för mig varit en fantastisk stad att växa upp i, men inte helt problemfritt. På grund av att falun är "huvudstaden" i dalarna så finns de flesta viktiga arbetsplatserna där. I Falun ligger länsrätten, dalateatern, dalarnas museum, sjukhuset och polisstation. På grund av detta är andelen välbärgade familjer stor och när jag och mina kamrater från den centralt belägna östra skolan slogs ihop med slättas och britsarvets elever, så blev klassklyftorna extremt påtagliga. Jag växte upp med nästan enbart barn till läkare och advokater vilket gjorde det omöjligt för mig att ha råd med samma kostsamma intressen som exempelvis snowboardåkning och liknande. Lösningen blev att utveckla strategier och billigare intressen. Vi spelade rock i källare och köpte kläder på second hand. Det var både socialt accepterat och spännande. Idag är jag glad att jag aldrig hade råd att åka snowboard.
För mig har falun alltid varit en trygg och stabil stad. Det var enkelt att ordna replokaler och driva igenom egna idéer där. Personligen har ungdomens hus Valhall varit en ovärderlig plats. Där träffade jag människor med liknande intressen att inspireras av. Där fanns en scen vi kunde spela på och där fanns möjligheten att ta ansvar och ordna egna egna arrangemang. Vi bokade de band vi ville se, vi ordnade discokvällar, maskerader och filmkvällar."

För att lyssna på Elias and the wizzkids, klicka här eller här. Elias kommer föreläsa på tisdagen och onsdagen under Eternal Return.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar